יום ראשון, 28 באוקטובר 2007

אוכל ואמנות




בימים אלו מוצגות 4 יצירות אמנות של האמן ריצ'רד ארלום (לונדון 1822-1743) במוזיאון ת"א. את קיום היצירות, אשר הובאו מההרמיטאז', מוזיאון השוכן בסנט פטרבורג שברוסיה, גיליתי ממש במקרה כשהגעתי למוזיאון על מנת לצפות בסרט.

4 היצירות הן בעצם 4 הדפסים המתארים שווקים של פירות, ירקות, דגים ובשר. ההשראה היא ככל הנראה שווקים שהיו ממוקמים בבריסל. טכניקת ההדפסה קרויה מצוטינטה (פותחה במאה ה-17 בהולנד). בשטיה זו נחרטים על גבי לוח צווי הציור להעתקה. לתוך החריצים מוזרם דיו כך שההדפסה בעלת מרקם מחוספס של צבע בעל איכות קטיפתית עשירה.
ההדפסים מתארים שפע ומגוון מוצרים אדיר. התבוננות בכל אחד מההדפסים מעוררת השתאות גדולה, השתאות מהשפע, ההקפדה על פרטים והקומפוזיציה של המתואר בהדפס.

ציורי מזון בתקופה של יצירות אלה (רנסאנס ובארוק) היוו לא רק ציור לשם ציור או אמנות, אלא העלו הצהרות שונות, פוליטיות, בריאותיות, מסחריות וחקלאיות.

למזון מאז ומעולם חשיבות עמוקה יותר מהיותו מקור לבלוג שלי. שפע או מחסור במזון הביא לידי מלחמות, היררכיית מעמדות, מגפות ועוד. אני ממליץ בחום גם למי שאינו אוהב אומנות לסור למוזיאון ת"א ולו בכדי לצפות ב-4 יצירות אלו.

דברים נוספים ומעניינים מאוד ניתן לקרוא בעלון המצוי בסמוך להדפסים במוזיאון. את העלון כתבה עמנואלה קלו וערכה אותו אורנה יהודוף.

סיור מהנה, קובי.

1 comments:

אנונימי אמר/ה...

אהבתי. אהבתי כי אני מאמינה בכל ליבי שיש קשר הדוק בין אוכל לאמנות. יש שיגידו שהאוכל עצמו הוא אמנות ולא רק בצורה החיצונית של מנות אלא באופן ההכנה עצמה ובמרכיבים. מחכה לבלוג הבא שאולי יגיע עם מתכון?... סופש טוב והחלמה מהירה למצוננים