יום שני, 21 באפריל 2008

משבר הקקאו העולמי

אינני מכיר אדם שאינו טועם קקאו בצורה זו או אחרת באופן יומיומי כמעט. שימושי הקקאו רבים הם, החל באותו מאכל "יד השטן" - השוקולד, דרך משקאות שונים ועד לקרמים ומסכות לפנים. גם מבלי לשים לב, פרי הקקאו סובב אותנו בכל תחום וקשה יהיה לדמיין את העולם ללא קקאו.

מקורו של הקקאו אינו ודאי במאת האחוזים, אם כי קרוב לוודאי שהעץ גדל למרגלות הרי האנדים. הקקאו תורבת ע"י עמים עליהם היום ניתן לשמוע רק באגדות וסיפורי עם - דוגמא אחת לכך היא האצטקים. הקקאו ששימש את עמי מרכז אמריקה כאמצעי תשלום מפאת יוקרתו, הגיע לאירופה לאחר מסעות הספרדים לגילוי אמריקה, אך רק 100 שנה מאוחר יותר יוצא מחוץ לגבולות ספרד.

הקקאו אותו אנחנו מכירים מיוצר מעיבוד של פולי הקקאו של עץ ה - Cocca. הפולים צפונים בתרמילים גדולים (30-50 פולים בכל תרמיל) ועוברים תהליך ייבוש ארוך ועיבוד עד שהם מגיעים לתצורה אותה מוכרים בשווקים.



מרבית יבול הקקאו העולמי מגיע כיום מתחומי אפריקה המשוונית ובעיקר מחוף השנהב. מרביתנו לא שמו לב לעליה המתונה במחירי חפיסות השוקולד אותן אנחנו כל כך אוהבים לזלול, אך עובדה היא כי משנת 2001 עקב חוסר יציבות פוליטית ושלטונית בחוף השנהב, עלו מחירי הקקאו העולמיים בצורה מדאיגה. עוד בשנת 1998 חוקק חוק בחוף השנהב הנוגע לזכויות הקרקע ברצועת הקקאו, אשר החל את הטלטלה וגרם למתיחות רבה בין חוף השנהב לשכנתה Burkina Faso ממנה מגיעים רבים מבעלי המטעים ועובדיהם. בפברואר 08 דווח כי מחיר הקקאו בניו יורק הגיע לשיא של 24 שנים, 2,585$ לטון קקאו, עליה של 45% בתוך שנה.

הצריכה העיקרית של קקאו ברחבי העולם מתבטאת בגלידות, משקאות חמים, קינוחים וופלים מצופים. בשנים האחרונות חלה עליה בצריכת מוצרי הקקאו. העלייה בצריכה לא עולה בקנה אחד עם יבוא הקקאו. המרוויחים הגדולים הם סוחרים וספקולטורים. החקלאים המתוסכלים והיצרנים השליכו את העלויות על הצרכן.


במהלך השנים התעוררה שאלת האתיקה שבגידול וקצירת הקקאו, שכן ידיעות עיתונאיות סיפרו על ניצול ילדים כעבדים במטעי הקקאו של מערב אפריקה וכן דיווחו על שכר נמוך מאוד לחקלאי הקקאו הבגירים. שאלות אלו העלו את הדאגה הציבורית באשר לאתיקה שבצריכת הקקאו ממערב אפריקה ובכלל.

התנודות החדות במערב אפריקה אמנם הביאו לעלית מחירים דרמטית ולדיון בסוגיות אחרות, אך נראה כאילו בד בבד ניכרת התקופה הטובה ביותר בתחום איכות הקקאו, צריכתו ושימושיו. הקקאו משמש אמנם בעיקר בתחום המזון, אך מקומו לא נעדר מתחום הקוסמטיקה אם כסבון, קרם וכיוצא בזה.

בישראל בשנים האחרונות מורגשת עליה משמעותית בפתיחות שמפגין הציבור הישראלי לקקאו כשוקולד. כאן חובה להזכיר את מותג שוקולד מקס ברנר, שהביא את בשורת הקקאו לכלל האוכלוסייה כמותג משגשג (בארץ ובעולם) ועימו מקומות נוספים אשר מפגינים יכולת שרידות גבוהה ואיכות בלתי מתפשרת. גם רשת טיב טעם הביאה בשנים האחרונות שוקולדים מתוצרת ומאיכות שונה משהכרנו בארץ.

ניכר כי היום הצבור הישראלי מוכן לשלם יותר בעד מוצר איכותי יותר, בעל אחוזי קקאו גבוהים יותר. אולם אל לנו לשכוח את חוף השנהב השרויה במצוקה אמיתית בעודנו מתענגים על תוצריה.

2 comments:

Shlomi אמר/ה...

אני מסכים שקיים משבר הקקאו עולמי
אולם ישנם משברי אוכל חמורים יותר
של חיטה ואורז אשר גורמים למספר גבוה מאד של מיליוני רעבים בעולם.
מדינות הפסיקו את הייצוא של חומרים אלא מחשש למשבר אצלהן.
מעבר לכך שהמשברים הביאו למהומות במדינות מתפתחות בעולם.
קקאו אומנם חשוב אבל אם נצליח לגבור על משבר האורז העולמי ייטיב המצב עם כולנו.

שרון לוי אמר/ה...

מסכימה עם שלומי לחלוטין. קקאו זה מותרות אבל אורז וחיטה הם מצרכי בסיס. כל מקרה, עבדות ילדים היא אחד הפשעים הנוראיים ביותר של הגזע האנושי. הלוואי שאפשר היה פשוט לקחת מפה ולהיכנס לתוך היערות ולהציל את כל הילדים.