יום שבת, 8 במרץ 2008

מפגש עם השף Bruno Stril

המרכז לתרבות צרפת בישראל, הבין ככל הנראה שעלייתם האחרונה של יהודים צרפתיים לארץ היא סיבה מספקת להעלאת קרנן של התרבות והשפה הצרפתית בעיני הישראלי המצוי - וטוב שכך.

אחד מתוצרי הלך מחשבה זה הוא מפגש מרתק בו נכחתי ביום שישי האחרון. למפגש אשר התקיים בבית הספר תדמור שבהרצליה הגיעו נציגי הסניף הפריזאי של בית הספר היוקרתי והידוע בעולם - Le Cordon Bleu. הנציגים היו השף Bruno Stril ומנהלת השיווק של בית הספר הפריזאי Sandra Messie.

השף ברונו סטיריל החל את דרכו כשוליה במסעדת 2 הכוכבים "Le Café de Paris" ממנה פיתח במהירות את סגנונו האישי והגיע לעבוד במסעדות יוקרה פריזאיות כ - "Les Armes de Bretagne". כמו כן כיהן כשף ב - "Espace Cardin" וב - "20 rue du Cirque" ושף ראשי ב - "Maxim's" האגדית. בשנת 2002 הצטרף השף סטיריל לצוות ההוראה הבכיר של הקורדון בלו.

תחילת המפגש וההכנות לוו במידע אודות בית הספר עצמו אשר החל בשנת 1895 כמגזין קולינרי וכיתות אמן. מתברר שלקורדון בלו 30 סניפים ב - 15 מדינות, בהם לומדים כ - 12,000 סטודנטים מדי שנה בתוכניות השונות שבית הספר מציע (מתוכם בסניף פריז 12-15 סטודנטים ישראלים). בית הספר הראשי כמובן ממוקם בפריז. תוכניות הלימודים ברחבי העולם זהות לחלוטין וכולן נלמדות בהסתמך על טכניקות המטבח הצרפתי. כך שבעצם סטודנט המבקש לעבור לבית ספר במדינה או עיר אחרים יוכל להמשיך בדיוק מהיכן שהפסיק במקומו הנוכחי.


עובדה מעניינת נוספת היא שסגל ההוראה נודד בין בתי הספר השונים בעולם וזאת על מנת ללמוד על מרכיבים חדשים, טעמים חדשים ובעצם על מנת להכיר ולהעשיר את האופציות הקולינריות העומדות בפני תלמידיהם, תוך שמירה קפדנית על טכניקות ומאפייני המטבח הצרפתי.

סנדרה (מנהלת השיווק) דאגה להדגיש כל הזמן את צרפת ופריז במיוחד כערש הגסטרונומיה "Gastronomy is part of the culture of Paris". אפשר להסכים או שלא להסכים עם האמירה, אבל אי אפשר להתווכח עם העובדה שהצרפתים הם אחד המרכיבים המשפיעים ביותר מאז ומעולם על העולם הגסטרונומי, קולינארי.

השפים המלמדים בקורדון בלו, מצויים בעצם בסוף דרכם המקצועית. נדיר שיחזרו לעולם הגסטרונומי ויפתחו לפתע מסעדה או פטיסרי (כך על פי סנדרה). השפים כאן מגיעים ללמד ולהעביר את נסיונם העשיר אותו צברו במהלך שנות עבודתם, לדור צעיר ורענן יותר. השף סטיריל הדגים 3 מנות קלות - מרק גספאצ'ו עגבניות וגאוקמולה, טונה פריכה על מצע של סלט עשבי תיבול ושיפודי פירות, בעוד סנדרה החביבה (פרואנית במקור) מתרגמת באדיקות כל מילה ומילה היוצאת מפיו. התענוג האמיתי היה טמון לא במנות אלא בצורת העבודה המקצועית והנקיה אותה הפגין לכל אורך המפגש. כל כך שמחתי כשממש לקראת הסוף הצליח השף מעט ללכלך את מדי הקורדון בלו המצוחצחים ברוטב פירות שהכין עבור השיפודים.

למי שידו משגת, אני ממליץ בחם לא רק להיכנס לאתר הקורדון בלו, אלא גם לנסות את התוכניות השונות שבית הספר מציע. אחת מהתוכניות עליה סיפרה סנדרה היא "Gastronomy and the arts of the table" הנלמדת ב - "Institute of Higher Education in Taste" ומלמדת על הקשר שבין אוכל למדעים מדוייקים וטכנולוגיה, אוכל ומדעי החברה וכן הצד המשפטי והכלכלי של האוכל. התוכנית אורכת שבועיים (שבוע בפריז ושבוע ברוים) ועלותה רק 4,000 יורו הכוללים שהיה במלונות 3-4 כוכבים, נסיעות וארוחות.

יצאתי מהמפגש נוטף ריר, חלומות רחוקים על נסיעה ללימודים בקורדון בלו ומחשבות על שוד הבנק הקרוב.


שלכם,


קובי (kubush)

3 comments:

אנונימי אמר/ה...

הי קובי, אני מקווה שלא ירחק היום בו תוכל לנסוע לקורס כזה ;-). אוהב, עמיקי

אנונימי אמר/ה...

אנחנו מאמינים בך, אתה עוד תגיע לשם...

איציק צ

Shlomi אמר/ה...

לפעמים צריך לעשות סדר עדיפויות בהווה על מנת להנות מהן בעתיד