יום שבת, 8 בספטמבר 2012

"מכאן ומשם בקטן" - Finger Food במיטבו



בטירוף המערכות שבו כל טבח או קונדיטור מקבל תוכנית בישול בטלוויזיה ומוציא ספרי בישול בזה אחר זה, טוב שנותרו בנוף כמה מקצוענים אמיתיים.

שתי סיבות לכך שספרה של ליאורה קרן "מכאן ומשם ובקטן" עורר בי התפעלות. האחת היא שלדעתי זהו הספר הישראלי הראשון שמוקדש כל כולו ל- Finger Food (מנות בגודל אצבע). אם אני צודק, אז באמת הגיע זמן שספר כזה יצא בארץ. השנייה היא העובדה שמדובר בליאורה קרן, אישה מנוסה ברזי המטבח, ולכן מדובר בספר בישול שמותיר רושם אמין ומקצועי, ומעורר רצון מידי לאמץ מתוכו מתכונים רבים.

אך יש עוד כמה סיבות בגינן "מכאן ומשם ובקטן" קנה את ליבי. נתחיל מכך שהסטיילינג והצילומים בספר הם מלאכת מחשבת ואומנות בפני עצמה (צילום: בועז לביא, סטיילינג: ליאורה קרן). כיף לעיין בצילומים והם משרים חמימות. כל מתכון בספר זוכה להצעת הגשה עם עיצוב יפהפה משלו, וברבים מהמתכונים טוויסט קל הופך מנות קלאסיות ויש יאמרו מיושנות למנות עדכניות ומענייניות, מנות עם אמירה אישית.

יש בספר גם רובד מאוד אנושי, ולמרות שאין כאן חשיפה לחייה הפרטיים של ליאורה קרן יתר על המידה, ניתן לומר עליו כי הוא אישי במידה שגורמת לקורא להתחבר אל הכותבת.

נראה כי הפסקה שנצרבה על גבי עטיפת הספר לא נבחרה בכדי, והיא מייצגת נאמנה את האג'נדה הקולינארית המסתתרת בין דפי המתכונים: "אין כמעט מנה, סגנון בישול או השפעה אתנית שלא עברו תחת ידיי במטבח –  מחריימה ועד קובה. ממלבי ועד קומפוט.  מטבח הישראלי הוא חגיגה אחת גדולה ואקלקטית של עדות, מטבחים והשפעות קולינריות, ובשבילי הוא כמו לונה פארק ענקי עם אינספור אפשרויות לשחק ולהשתעשע בהן".

ככל שאני מדפדף בו, כך עולה בי הצורך לנסות את המתכונים השונים. הראשונים בהם יהיו וודאי- חביתיות שמיר במילוי תפו"א וערמונים, בואיקוס במילוי משמש מיובש, מלבי אספרסו, חריימה סלמון וחלות קטנות מתוקות אותן שתלה ליאורה בתוך עציצים קטנים. פשוט מקסים.

ספר שהוא חדווה אמיתית ומתנה נהדרת לאנשים שאוהבים לארח. (129 ₪ כרגע)

קובי