יום רביעי, 8 ביולי 2009

אל יתהלל חוגר כִּמְפַתֵחַ

לפני מספר חודשים חטאתי בחטא היהירות. זו לא הפעם הראשונה וודאי גם לא הפעם האחרונה. לפעמים בא לי להתנהג כמו כל אותם אלו שמשתמשים יתר על המידה בפתיח "שמע לי...", "תקשיב לי...", אני יודע...". רובם משתמשים במשפט יותר משיכולים לתת לו סימוכין בשלב ההוכחות.

כך באחר צהריים אחד פסעתי לי בבטחה אל חנות ספרים שבקניון איילון ברמת גן. כהרגלי, חיפשתי ספרים חדשים שעניינם אוכל אך אינם ספרי מתכונים. כאלו שהם בבחינת אוצר בלום לכל קורות העולם הקולינארי. לאחר שיטוט ארוך שלא העלה בחכתי אפילו בורי, פניתי למתחם המגזינים. שם נחו עיני על מגזין Gourmet אותו עורכת המוערצת האחרונה שלי – רות ריישל שעל ספרה "שום וספירים" כתבתי ביקורת אוהדת.

צילום השער לירחון פברואר 2009 לא הותיר מקום לספק, את הגיליון הזה אני קונה ולוקח עימי הביתה. כשהסתכלתי על תו המחיר הזדעזעתי מהמחיר המופקע שנדרש ממני לשלם עבור אותיות בניחוח חו"ל: 48 ₪ , זה היה מחירו של ירחון שעלותו בארה"ב היא 4.5$ שהם כ – 14 ₪. מישהו יכול להסביר לי על מה נדרשתי לשלם פער של 34 שקלים?!


למרות זאת, המגזין עורר בי תאבון שהפיג את הזעזוע די מהר. כשפניתי לקופה קידמה את פני מוכרת חביבה וקשקשנית לא קטנה שהתפעלה מצילום השער במגזין, והחמיאה לתיאבון שהוא מעורר כאילו הצלם בכבודו ובעצמו עמד מולה. או אז העלתה המוכרת שאלה מעניינת – האם הלחמניות שעל השער מעוטרות בקצח? התבוננתי בצילום ופסקתי באופן חד וחלק, מדובר בשומשום שחור ולא בקצח.

מאחר ולא השתרך תור מאחורי החל דיון מעמיק בנושא קצח VS. שומשום שחור, כשכל אחד מאיתנו מנסה לגבור על השני. הגדלנו לעשות ואף ניסינו למצוא פתרון בתוך המגזין, אך כשמצאנו אותו איש מאיתנו לא ידע האם פירוש המילה המתארת את הלחמניות, הוא קצח או שומשום שחור. קצת נמאס לי ולכן החלטתי שאת הדיון צריך לגדוע. או אז באה שאלתה של המוכרת כיצד אני כל כך בטוח בעצמי. תשובתי הייתה פלצנית, נבובה, לא ראויה ומתנשאת: "אני כותב על תרבות קולינארית לא מעט וכך גם על מסעדות. זה שומשום שחור, תשמעי לי..."


טלפון קצר שיזמה המוכרת לאמה, לימד אותי לקח והפך אותי למשהו בגודל שבין גרגר קצח לגרגר שומשום שחור. פירוש צמד המילים nigella seeds הוא זרעי קצח. אם מישהו מכם יתקל אי פעם במילה nigella תזכרו – קובי יודע מה פירוש המילה.

אגב, מספר שבועות מאוחר יותר רכשתי מנוי לירחון הנפלא Gourmet בעלות מגוחכת של כ-30$ ל-12 גליונות (מחירם של כ-3 גיליונות בלבד במונחים השקליים). מומלץ בחום.

שלכם,

kubush - קובי קלייטמן

3 comments:

שלומי אמר/ה...

ראשית ל 34 ש"ח קוראים במדינתנו מכס ופערי תיווך שכמו בכל תחום מדובר במאות אחוזים היוצאים מכיסנו ועוברים למדינה שאחר כך עוד בוכה על מר גורלה ו"קוטן" תקציבה.
לעניין השומשום השחור או הקצח להדיוט כמוני לא אומר יותר מדי מה שכן אם אין וודאות עדיף לא להישמע נחרצים כל כך במיוחד במקום בו פנינו מופיעות לעיתים תכופות...

הילית אמר/ה...

המוכרת לאמה.....

עוד לא התגברתי על זה.

פוסט מעולללה, כרגיל.

מה ההבדל בין שומשום רגיל לשומשום שחור? (חוץ מהצבע...)

אנונימי אמר/ה...

משעשע כרגיל ומלא חכמת חיים.
מה בכלל ההבדל בין שומשום שחור לקצח?!
שירה