יום שני, 18 באוגוסט 2008

בישולים מסוכנים


לכל אחד מאיתנו יש את הרגע בו לוכד את עינינו ספר על מדף הספרים בחנות, ספר שמאותו הרגע קשה להתנתק ממראהו וכל אימת שננסה להתרחק אל עבר מדף אחר, כמגדלור בחוף מבטחים יקרוץ לנו. סיומה של אפיזודה מעין זו כמובן בתור אל הקופה.

אפיזודה כזו קרתה לי לפני כשבועיים בעודי משוטט בדיזנגוף סנטר, בורח מהחום האיום שברחוב. באחת מחנויות הספרים צד את עיני ספר קטן בשם: "בישולים מסוכנים" מאת אנדריאס סטאיקוס בהוצאת כתר. מאחר ובכל כניסה שלי לחנות ספרים אני תר אחר כותרים הקשורים לאוכל וכל אשר סובב אותו (לא ספרי בישול), שם הספר הבטיח הצלחה למצוא ספר נוסף בתחום.

מקריאה בגב הספר גיליתי כי המחבר אנדריאס סטאיקוס, יווני שעיקר עיסוקו דווקא בבימוי ומחזאות. הספר ראה אור בשנת 1997 ומאז תורגם ל-14 שפות, כולל עברית בשנת 2003.

הספר מספר על 4 סוגים של מערכות יחסים. מערכת יחסים אחת היא זו שבין דימיטריס וננה, השניה היא זו שבין דמוקליס וננה, השלישית היא זו שבין שני המאהבים והמטבח היווני העשיר והרביעית היא חיבור כולם יחדיו לסיפור של בגידות, תשוקות ואוכל. הרבה אוכל.

הקריאה בספר משופעת בתיאורי מטבח רבים וכוללת אף מתכונים כלליים למנות המתוארות בספר. תיאורי האוכל והכנתו שווים את הקריאה, כיוון שהם מפעילים את הדמיון עד כדי אינטגרציה עם טעם התבשילים כאילו היו מוגשים לנו.

הספר לדעתי, רחוק שנות אור מלהיות יצירת מופת או אפילו ספר שניתן יהיה לכנותו טוב, אם כי אני בטוח שהיה מצליח בתור תסריט לסרט רווי אהבת בשרים ומוסיקה. סרט שעמיתי מבקר הקולנוע הגדיר כ"סרט לזקנים של קולנוע לב".

יתרונו הבולט של הספר הוא הצוהר שהוא פותח אל המטבח היווני.
מומלץ לקריאה לא מחייבת, אגב זלילת מוסקה טובה, סופלקי והרבה הרבה אוזו.

קובי


2 comments:

אנונימי אמר/ה...

אוכל ומין לעולם ילכו יחד
יש אומנם מאכלים שלא יכולים להכנס לחדר המיטות...
אבל סקס תמיד יכול להכנס למטבח...

איורוודה אמר/ה...

אני מכינה את מרק השעועית
יאמי
טעים
אהבתי את הספר
אוהבת אוכל
אוכל זה תשוקה